Subhanallah Walhamdulillah Walailahaillallah Allahuakbar

The Blog Since-07/12/2010

Daisypath Anniversary tickers

13.8.11

Bunyi Bedil, Speed Sahur!


Wahaha. Muni tak tahu korang pernah alami ke tidak tapi ini akan jadi pengalaman yang paling lucu buat Muni. Wahaha

Kat Kuala Terengganu cara berbukanya berbeza. Ada suatu bunyi yang biasanya kedengaran menandakan sudah masuk waktu berbuka dan tamatnya waktu sahur(imsak la). Bunyi itu dipanggil sebagai bunyi "Bedil".Dahulunya Bedil ditembak dengan menggunakan meriam namun pada zaman yang serba moden ini ia menggunakan bunga api khas yang diawasi oleh pihak polis. Ia menjadi tradisi masyarakat Terengganu setiap Ramadhan. Tapi waktu sahur ada 2 kali bunyi Bedil. 1 untuk persediaan dan satu lagi menandakan tamatnya waktu sahur. Beza di antara 2 bunyi itu hanyalah beberapa minit

Pukul 5.09 tadi Muni dikejutkan oleh panggilan telefon daripada seorang teman (TERIMA KASIH, AWAK) untuk bersahur. Pada hari-hari biasa, Muni yang selalu mengejutkan dia. Alamak, takde moodla nak bangun. Muni terus bergolek2...dan terlena...

Pukul 5.29!!! Wei, kacang botol, sayur maman dan petai, feberet I. Alamak, Muni dah terlewat. Terkocoh-kocoh bangun menuju ke dapur lepas basuh muka. Nasibla nasi dah atas meja. Tunyik pon dah habis makan ngan ayah. Malu aku pada kucingku. Mak dan Ayah dah mula leterkan Muni kerana mereka dah kejutkan Muni awal tadi.Huuhu...

Baru je nak sentuh nasi...

"Dummm..."

Alamak, bedil pertama dah berbunyi. Apalagi..Kunyah kacang botol dan petai bersama nasi laju-laju. Walaupun Muni kurang makan ayam, Muni ambil juga sebab tak sempat nak fikir. Biarla makan sikit, asalkan ulam-ulaman tu terasa kat mulut. Korang bayangkan sendiri macam mana keadaan Muni masa tu. Minum air bersulam nasi laaa jawabnye...

"Dummm..."

Bedil kedua berbunyi. Burpp.. Alhamdulillah. Sempat jugak Muni habiskan separuh nasi. Huhu..Tak pernah Muni sekalut ni. Kalau sebelum ni, Muni minum air je law bangun lewat. Tapi kali ni, ulam-ulaman punya fasal, Muni jadi Charlie Chaplin! Kengkawan, jangan tiru aksi ni di rumah yek. Wahaha.

p/s:pesan teman Muni, kalau dah terbangun sebelum tu, duduk dulu..jangan pikir sambil baring!!peace..haahaa

12 comments:

Zaujah Encik Mamat said...

wah... sis mesti nervous kalau dah bunyi bedil.. haha.. mau tercekik nya hehe...pagi ni keletihan yg amat.. tido lewat.. tak terjaga bangun sahur :(

ArulchelseA said...

cuak bila dah terlewat ni..kena trgopoh gapah..tk suka.. kih kih kih

zOrO said...

hehe..btul2..luv terengganu

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

sebaik sempat .hehe

makan pom kalut2 je

hehe:)

sifu im said...

ak ngn member2 lagi ganas mase kecik..baling bedil lam masjid..haha..kejam giler zaman kecik

syahirooAhmad said...

kalau tak silap, bedil tu yg kat surau kan?

dill said...

Ya Allah, nasib baik tak tercekik.

dill.

iPai said...

hee .. takpe2 .. janji ada pengalaman jadi chaplin jap .. heheh ..


wah ada bedil tuh .. kalau tersilap itu bedil yg mula2 cam ne ? hahaha


suka ye muni datang main aww chak kat page ye .. hehe

iPai said...

lupa plak .. balas awww chak kat sini

baaaaa




CHAK !!!


(sapa 'awak' dalam post tuh ? meh laa kasi saya kejut plak .. XD )

cunndaa said...

wahhh...ade bunyi bedil erk?
kat kg akak xde..hehee

bila sidia dah kejutkan tu, bgn taw..kekekee

Bigdaddyz said...

haha...dugaan bersahur tu...

miss lyzeer said...

hehe, kat penang x de tradisi cam gitu. Nak baca al-quran sebelum subuh pun dh x boleh (dengan Mic) kat masjid2 =(