Subhanallah Walhamdulillah Walailahaillallah Allahuakbar

The Blog Since-07/12/2010

Daisypath Anniversary tickers

20.3.11

HuGGiES>>GiaNT PaNDa!


AKU NAK PELUK SI COMEL INI!
Haiwan yang paling comel dan paling mengggeramkan aku. Aku suka kucing, jangan cakap aku tak suka. Tapi haiwan ni paling susah dijumpai dan paling dilindungi. Paling comel di hatiku. Apa aku merapu ni???hehehe..
Jom kita tengok aksi nye!!

MAKAN SORANG NAMPAK! 


KECIANNYE YANG TERHIMPIT KAT BAWAH TU. DAHLA KOME SEMUE BERAT. OLOLO..TOMEINYE..

BOLEH SHAYE BANTU?

YIPPI! INI GELONGSOR HANYA GUE YANG PUNYA

FAKTA DARIPADA UNCLE WIKIPEDIA
Panda Gergasi (bahasa Cina: 熊貓; pinyin: xióng māo), Ailuropoda melanoleuca ("kaki-kucing hitam-dan-putih = black-and-white cat-foot"), merupakan sejenis mamalia sekarang dikelaskan dalam keluarga beruang (Ursidae), yang berasal dari China tengah. Panda Gergasi hidup di kawasan pergunungan, seperti Sichuan dan Tibet. Pada akhir separuh abad ke-20, Panda menjadi lambang kebangsaan bagi Republik Rakyat China, dan sekarang digunakan dalamsyiling emas Republik Rakyat China.
Nama Cinanya bererti "beruang-kucing," dan boleh juga dibaca terbalik bagi maksud yang sama. Julukan dunia Barat dinamakan menurut Panda Merah. Ia dahulunya dikenali sebagai Beruang Bersalin Kulit - Mottled Bear (Ailuropus melanoleucus).
Walaupun diketahui secara taksonomi sebagai maging, permakanan mereka hampir keseluruhannya maun. Malah, ia hidup hampir sepenuhnya memakanbuluh. Secara teknikal, seperti kebanyakan haiwan, mereka adalah maserba, kerana pandas diketahui memakan telur, dan mereka memakan seranggabersama diet buluh mereka. Ia adalah sumber protein yang diperlukan.
Panda Gergasi juga merupakan saudara jauh Panda Merah, tetapi perkongsian nama kelihatannya diambil dari diet buluh yang sama. Sehingga kaitannya dengan Panda Merah diketahui pada 1901, Panda Gergasi dikenali sebagai beruang separuh warna.

p/s..shaye suke die sebab mata die lebam mcm shaye..

5 comments:

Mr.Superman said...

cutenya panda2 muni.. :D

munira hashim said...

mestila cute..mcm tuan die...ikiki

SoLy SoLicious said...

panda mate lebam !!
haha

hAsmAh_hAshIm said...
This comment has been removed by the author.
hAsmAh_hAshIm said...

mata lebam mcm tuan dia