Subhanallah Walhamdulillah Walailahaillallah Allahuakbar

The Blog Since-07/12/2010

Daisypath Anniversary tickers

16.2.11

MaRi BeRPaNTuN!!!SaYa JuAL AndA BeLi?

PaNTuN?
Kolotkah seseorang itu sekiranya dia meminati sesuatu yang tradisional?Paradox maybe? 
Well, aku amat menyukai elemen yang mengetengahkan tradisi Melayu. Tidak ramai yang menyukai pantun dan berkebolehan untuk berpantun.
Moh aku translate maksud pantun sebelum kita mula berpantun. Oh yeah!


Menurut WIKIPEDIA...
Pantun merupakan satu puisi Melayu sejati. Pantun terpendek terdiri daripada dua baris yang mempunyai ikatan berirama dan mempunyai sebutan yang sama dihujungnya. Baris-baris ini pula boleh dikumpulkan menjadi empat, enam ataupun lapan baris. Jarang terdapat pantun yang melebihi lapan baris dan pada kebiasaannya pantun terdiri daripada empat barisan.
Pantun terbahagi kepada dua bahagian sama banyak rangkapnya, iaitu bahagian pembayang dan diikuti pula dengan maksud pantun. Bahagian pembayang bagi pantun empat kerat terdiri daripada dua ayat pembayang dan dua ayat maksud, dan bagi pembayang pantun lapan kerat adalah empat ayat pembayang dan empat ayat maksud dan demikianlah seterusnya.

Dalam Wikipedia ada diorang bagi pantun tapi aku ingin memelihara hakcipta itu jadi aku buat pantun aku sendiri. So, aku wat la pantun nasihat.

PANTUN NASIHAT

Kalau pergi ke Kuala Muda,
Belikan saya udang dan sotong,
Kalau merantau jangalah lupa,
Kepada teman janganlah sombong.

Dahulu suka mengikut kawan,
Mandi di sungai beramai-ramai ,
Berhati-hati bila berkasihan,
Agama dan adat jangan diabai.

Pohon senduduk pohon mengkudu,
Tempat bermain sang burung pipit,
Jangan dibuat orang tertunggu,
Hati yang menunggu terasa sakit.

Tersepak batu jalan tempang,
Lebihlah malang tidak diteman,
Jangan permainkan perasaan orang,
Dunia dan Akhirat ada balasan.

Cantik sungguh sang rama-rama,
Cantik lagi ekornya merak,
Walau berada jauh di mata,
Jangan dilupa pesan emak.

Mawar ditanam di dalam pasu,
Pasu diletak sebelah perigi,
Jangan diturut hawa nafsu,
Kelak merana badan sendiri.

Awan bergulung di hari senja,
Nampak berbalam biru warnanya,
Berkerja seperti hidup selamanya,
Beribadat seperti esok ajalnya.

Dalam roti ada inti,
Dalam telur ada kuningnya,
Walaupun cinta sehingga mati,
Jangan sampai setia buta.

No comments: